How to Cite

Pfannmüller, Priscilla: Die Kunst im Umfeld Herzog Ludwigs des Reichen von Niederbayern (1450-1479): Künstlerische Innovation und Intellektualisierung als Ergebnis der Rezeption der italienischen Frührenaissance, Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2025 (Höfische Kultur interdisziplinär (HKI): Schriften und Materialien des Rudolstädter Arbeitskreises zur Residenzkultur, Volume 8). https://doi.org/10.17885/heiup.1217

Identifiers

ISBN 978-3-96822-219-6 (PDF)
ISBN 978-3-96822-220-2 (Hardcover)

Published

04/03/2025

Authors

Priscilla Pfannmüller

Die Kunst im Umfeld Herzog Ludwigs des Reichen von Niederbayern (1450-1479)

Künstlerische Innovation und Intellektualisierung als Ergebnis der Rezeption der italienischen Frührenaissance

The court of Duke Louis IX of Bavaria-Landshut (reigned 1450-1479) was one of the most influential and dazzling courts of its time. Not least because of the Landshut wedding in 1475, it is still known today. Against the backdrop of humanist discourses, this book analyses selected architecture and works of art that were created at the court of Louis IX and in his circle. The focus of the analysis is on the transfer of these discourses and their artistic realisation. Using the example of the three core themes of humanism – the discovery of the individual, landscape, and history – it is shown how humanist discourses travelled from the university towns of northern Italy to Landshut through so-called learned councils and were reflected in art there.

 

Priscilla Pfannmüller is an art historian and political scientist. She works as a curator at the Bavarian Army Museum in Ingolstadt. Her research specialises in courtly culture with a particular focus on Bavaria, the history of the reception of the so-called Turkish Wars and the history of museums in the 19th and 20th centuries.

Chapters

Table of Contents
Pages
PDF
HTML
Titelei
1-4
Widmung
5
Inhaltsverzeichnis
7-8
Vorwort der Reihenherausgeber
9
Vorwort
11-12
1 Einleitung
13-34
2 Der Hof und die Netzwerke Herzog Ludwigs IX.
35-99
3 Individuen und ihre neuen Bilder
101-241
4 Innovative Darstellungen des Naturraums in der niederbayerischen Malerei
243-398
5 Geschichtsrezeption und -konstruktion in der materiellen Kultur
399-530
6 Schlussbemerkungen und Ausblick
531-534
7 Anhang
535-614

Comments