How to Cite

Binder, Max: Ernst Kurth und Sergej Taneev: Philosophie linearer Satztechniken zu Beginn des 20. Jahrhunderts und ihre Auswirkungen auf zeitgenössische Kompositionen, Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2024 (Heidelberger Schriften zur Musikwissenschaft, Volume 2). https://doi.org/10.17885/heiup.1131

Identifiers

ISBN 978-3-96822-154-0 (PDF)
ISBN 978-3-96822-155-7 (Hardcover)

Published

07/18/2024

Authors

Max Binder

Ernst Kurth und Sergej Taneev

Philosophie linearer Satztechniken zu Beginn des 20. Jahrhunderts und ihre Auswirkungen auf zeitgenössische Kompositionen

The emergence of Linearity at the beginning of the 20th century represents a remarkable but yet rarely dealt with phenomenon in music history. Two main protagonists of the time were Ernst Kurth (Bern) and Sergei Taneev (Moscow), whose counterpoint theories formed the basis for the work of numerous musicians of the time. Although concerning the same subject, both theories show fundamental differences, in music-theoretical as well as in music-aesthetic respect. It turns out that these different philosophies are reflected in numerous works by composers such as Ernst Křenek, Artur Schnabel, Alexander Scriabin and Nikolaj Metner.

Max Binder studied Musicology at the University of Music Franz Liszt Weimar and the University of Heidelberg. Focus of his studies is the early 20th century and its diverse processes, looked at from historic as well as theoretic perspectives.

Chapters

Table of Contents
Pages
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Titelei
i-iv
Inhalt
v-vi
Dank
vii
1 – Einleitung
1-8
2 - Zum aktuellen Forschungsstand. Quellenlage und wissenschaftliche Rezeption
9-22
3 – Beziehungen und Rezeption durch zeitgenössische Komponisten
23-41
4 – Terminologische Grundlagen: Polyphonie, Kontrapunkt, Linearität
43-50
5 – Analyse beider Lehrwerke
51-78
6 – Vergleich beider Lehrwerke
79-92
7 – Die Interpretation des „Linearen Kontrapunkts“: Zeitgenössische Kompositionen in der Nachfolge Ernst Kurths
93-125
8 – Reflexe von Taneevs Kontrapunktlehre in zeitgenössischen Kompositionen
127-173
9 – Zusammenfassung: Wirkungsgrade der Theorien
175-182
10 – Fazit und Ausblick
183-192
Quellen- und Literaturverzeichnis
193-200
Musikalienverzeichnis
201-202

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