How to Cite

Seeber, Karin: Marie Luise Gotheins "Geschichte der Gartenkunst" : Das Bild des Gartens als Text, Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2020. https://doi.org/10.17885/heiup.627

Identifiers

ISBN 978-3-947732-45-6 (PDF)
ISBN 978-3-947732-46-3 (Hardcover)
ISBN 978-3-96822-006-2 (Softcover)

Published

10/15/2020

Authors

Karin Seeber

Marie Luise Gotheins "Geschichte der Gartenkunst"

Das Bild des Gartens als Text

Marie Luise Gothein’s „A History of Garden Art“, first published in 1914 and still in print, was immediately recognized as a classic, but has so far never been brought into focus as a seminal work of the discipline. This thesis examines the cultural scientist's intellectual and aesthetic concepts that guided her in her description of garden art. What defining concepts did she have when presenting the ever-changing art work of the garden in text and image? What role does the reform garden movement play, which was in full swing at the time of publication? The analysis of Gothein's descriptions of gardens, such as Villa d'Este, shows how fundamentally historical writing is influenced by the challenges of the time. The volumes reflect an ecocritical human approach to the environment.

German Gardenbook Award 2021 in the category Best book on Garden History.

Karin Seeber studied art history and German studies at the universities of Heidelberg, Basel and Freiburg and garden history at the University of Bristol. She is an editor, works on garden history and is involved in educational garden projects.

Media coverage

Antje Peters-Reimann, in: Blätterrauschen Frühjahr 2021.

"Damit leistet Karin Seeber – rund 100 Jahre nach Marie Luise Gothein – wichtige Impulse zur Weiterentwicklung der Gartenhistoriographie."
Ulrike Krippner, in: Historische Gärten 2/2021, 54. 

Chapters

Table of Contents
Pages
PDF
HTML
Titelei
1-4
Inhaltsverzeichnis
5–7
Hinweis zur digitalen Anreicherung dieses Buchs
8
Dank
9–10
Einleitung
11–27
I. Das Buch
1. Text: Vorwort und Erzählstruktur
31–54
2. Bebilderung
55–77
II. Der Kontext
1. Das Buch im Gesamtwerk
81–86
2. Wissenschaftsgeschichte: Lehrer, Autoritäten, gebildete Kreise
87–139
Exkurs: Freundschaft statt Eros als Prämisse der Autorin
141–155
3. Die „Geschichte der Gartenkunst“ als Dokument der Reformgartenbewegung
157–198
III. Die Analyse
1. Die Villa d’Este als Pars pro Toto
201–239
2. Der Garten als Bild
241–254
3. Gartenbeschreibungen als Schlüssel zum System
255–302
Schluss und Folgerungen
303–311
Literaturverzeichnis
313–337

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