How to Cite

Bove, Karolin: Im Geisteskampf: Der Verlag Philipp Reclam jun. 1933–1945, Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2024. https://doi.org/10.17885/heiup.1285

Identifiers

ISBN 978-3-96822-248-6 (PDF)
ISBN 978-3-96822-249-3 (Hardcover)

Published

10/17/2024

Authors

Karolin Bove

Im Geisteskampf

Der Verlag Philipp Reclam jun. 1933–1945

As a publishing house committed to ideals of Bildungsbürgertum and firmly anchored in national education and schooling, Philipp Reclam jun. plays a prominent role in the formation of public opinion and in socio-political discourse. In addition to examining the economic development and entrepreneurial activities of the publisher, the systematic analysis of the publishing program in particular sheds light on the positioning and position of Reclam in the cultural system of National Socialism. At the intersection of media and contemporary history, book science and publishing studies, the research combines historical-hermeneutic and social science methods.

Karolin Bove hat an der Universität Leipzig Kommunikations- und Medienwissenschaft, Germanistik und Psychologie studiert. Seit 2020 leitet sie die Abteilung Bestandsentwicklung der SLUB Dresden.

Chapters

Table of Contents
Pages
PDF
HTML
Titelei
1-4
Inhalt
5-8
Abbildungs- und Tabellenverzeichnis
9-14
Abkürzungs- und Siglenverzeichnis
15
1 Einführung
17-49
2 Wirtschaftliche und betriebliche Entwicklung
51-202
3 „Ein ungemeiner Kulturfaktor“ – zur Programmentwicklung des Hauses Reclam
203-579
4 Selbstinszenierung und Rezeption im Kulturapparat
581-666
5 Fazit
667-679
Quellen- und Literaturverzeichnis
681-729
Anhang
731-865

Comments