How to Cite
Müller, Jürgen: Der Maler als Pasquino – Spott, Kritik und Subversion: Eine neue Deutung von Caravaggios Amor vincitore, in Israel, Uwe, Kraus, Marius and Sasso, Ludovica (Eds.): Agonale Invektivität: Konstellationen und Dynamiken der Herabsetzung im italienischen und deutschen Humanismus, Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2021 (Das Mittelalter. Perspektiven mediävistischer Forschung. Beihefte, Volume 17), p. 143–190. https://doi.org/10.17885/heiup.862.c11481
License (Chapter)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Identifiers (Book)
ISBN 978-3-96822-088-8 (PDF)
ISBN 978-3-96822-087-1 (Hardcover)
Published
09/16/2021
Der Maler als Pasquino – Spott, Kritik und Subversion
Eine neue Deutung von Caravaggios Amor vincitore
Abstract Going beyond the existing interpretations, the painting is to be interpreted as a response to the invectives against Michelangelo’s “Last Judgement”. Caravaggio responds to the numerous counter-Reformation attacks, but also to those invectives that questioned the artist because of his homosexuality. In the process, hitherto unconsidered sources are added to the interpretation.