How to Cite

Weissen, Kurt: Marktstrategien der Kurienbanken: Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400–1475), Heidelberg: Heidelberg University Publishing, 2021. https://doi.org/10.17885/heiup.675

Identifiers

ISBN 978-3-96822-020-8 (PDF)
ISBN 978-3-96822-021-5 (Hardcover)
ISBN 978-3-96822-022-2 (Softcover)

Published

12/16/2021

Authors

Kurt Weissen

Marktstrategien der Kurienbanken

Die Geschäfte der Alberti, Medici und Spinelli in Deutschland (1400–1475)

With their branch networks and partners, the Florentine banks dominated  international monetary transactions of the 15th century. Thanks to their presence in the main commercial centres of the continent, the merchant bankers from Tuscany dominated the cashless processing of large transfers of money from all over Europe to the Roman Curia. Kurt Weissen examines how curia bankers, such as the Alberti and the Medici, connected Germany to this payment system via Bruges and Venice. He analyses the role played by the establishment of branches in Lübeck, Cologne, Basel and Constance and the importance of cooperation with German merchant companies.

Kurt Weissen habilitated at the University of Basel in 2001 and since 2007 has been Associate Professor of Medieval History at the History Department of the Ruprecht-Karls University of Heidelberg. He works on questions concerning the history of banking and the social structure of Florence.

Media coverage

Annette Kehnel, in: Historische Zeitschrift 316/3 (2023), 727. 

Martin Nodl, in: Prague Historical Review L (2022), 304–307.

"Noch für lange Zeit werden alle Forschenden im Bereich Bankengeschichte nicht an 'Marktstrategien der Kurienbanken' vorbeikommen."
Jan Martin Engelhardt, in: Quellen und Forschungen aus italienischen Archiven und Bibliotheken 103 (2023), 670–72.

"Es mag keinesfalls als vermessen erscheinen zu behaupten, dass Weissen mit seiner Studie ein Standardwerk zur spätmittelalterlichen Wirtschaftsgeschichtsforschung vorgelegt hat."
Jan Markus A. Denzel, in: Vierteljahrschrift für Sozial- und Wirtschaftsgeschichte 1 (2024), 131–133.

„Die Verflechtung religiöser, politischer und wirtschaftlicher Perspektiven für den deutschsprachigen Raum im 15. Jh. herausgearbeitet zu haben, ist ein zu unterstreichendes Verdienst dieses Werks. Es […] stellt einen wichtigen Meilenstein dar auf dem Weg zu einem differenzierten Bild der vorreformatorischen Beziehungen zwischen dem deutschen Reich und der Kurie.“
Nils Bock, in: Deutsches Archiv für Erforschung des Mittelalters 79/2 (2023), 855–857.

Chapters

Table of Contents
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Titelei
Widmung
Inhalt
VII-XII
Dank
1–2
1 Einleitung
3–33
2 Marktattraktivität
35–65
3 Wege des Geldtransfers
67–103
4 Im deutschen Markt tätige Kurienbanken
105–191
5 Markträume
193–392
6 Marktraumstrategien
393–414
7 Fazit: Marktaufteilung
415–422
8 Exkurs: Handelspraktiken
423–461
9 Anhang
463–647

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